Az orosz óhitűek: a hit mártírjai, akik megváltoztatták a történelmet

Shape Image One
Az orosz óhitűek: a hit mártírjai, akik megváltoztatták a történelmet

Óhitűek: a megőrzött hagyomány

Képzeljük el azt a pillanatot, amikor egy vallási reform képes arra, hogy egy egész közösséget fordítson szembe az állammal és az egyházzal. Ez történt a 17. századi Oroszországban, ahol az óhitűek mozgalma nemcsak vallási, hanem igazi kulturális ellenállássá vált.

Kik is voltak valójában az óhitűek?

Az óhitűek (más néven ószertartásúak) nem egy egyszerű vallási csoport voltak, hanem egy olyan közösség, amely képes volt rendszerszintű ellenállásra azért, amit igaznak és szentnek tartott. A konfliktus középpontjában Nikon pátriárka (1605–1681) egyházi reformjai álltak.

A reform, ami megosztotta az ortodox egyházat

Mit is jelentett ez a reform valójában? Nikon és a cár azt tervezte, hogy az orosz egyházat közelítik a görög mintákhoz:

  • más módon kezdték írni Jézus nevét
  • háromujjas keresztvetést vezettek be a korábbi kétujjas helyett
  • módosították a liturgikus szövegeket

Ezek a változtatások óriási vihart kavartak.

A hősök: Avvakum protopópa és társai

Az ellenállás arcává Avvakum protopópa vált – egy könyörtelen, ugyanakkor zseniális egyházi vezető, aki inkább vállalta a máglyahalált, mint a reform elfogadását. Ő és társai úgy tekintettek ezekre a változtatásokra, mint a hitük meggyalázására.

A két nagy óhitű irányzat: papokkal és papok nélkül

Az óhitűek mozgalmán belül két meghatározó csoport alakult ki, amelyek gyökeresen különböztek egymástól:

Popovecek (a papokat elfogadók)

  • ragaszkodtak a papi hierarchiához
  • szerintük csak a papok szolgáltathatnak ki szentségeket és végezhetnek szertartásokat
  • eleinte az ortodox egyházat alhagyó papok szolgáltak
  • 1846-ban Ambrus görög metropolita segítségével saját egyházi hierarchiát hoztak létre

Beszpopovecek (a papokat elutasítók)

  • úgy vélték, az hivatalos egyház elvesztette isteni kegyelmét, ezért nincs szükség papokra
  • több alcsoportjuk alakult ki eltérő nézetekkel

Mindkét csoport közös célja volt az eredeti ortodox hagyományok megőrzése, de útjaik gyökeresen eltértek a vallási gyakorlat terén.

A végső áldozat

A legradikálisabb óhitűek számára a hit védelme többet jelentett az életnél. Egyes csoportjaik – mint a филипповцы – egyenesen a csoportos önfeláldozást, az önégetést tartották a lélek megmentésének egyetlen útjául.

Nem csak vallási mozgalom

Az óhitűek azonban nem pusztán vallási fanatikusok voltak. Érdekes módon a gazdaságban is óriási szerepet játszottak:

  • rendkívül fegyelmezett üzletemberek voltak
  • olyan nagy ipari dinasztiák származtak közülük, mint a Morozovok vagy a Rjabusinszkijok
  • magasabb volt körükben a műveltség, mint az átlag orosz társadalomban

A végső győzelem

Csak 1905-ben, II. Miklós rendelete a vallási toleranciáról, majd 1971-ben az orosz ortodox egyház hivatalos rehabilitációja zárta le ezt a több évszázados küzdelmet.

Óhitűek a 21. században

A becslések szerint jelenleg a világon mintegy húsz országban hárommillió óhitű van.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük