Jana Vagner Vongozero című regénye jó ötletnek tűnt.
Először is van magyar fordítása (Vongozero – Menekülés a tóhoz), ami mind nyomtatott változatban, mind e-könyv formában is beszerezhető, így tényleg el tudja olvasni bárki, akinek kedve támad az orosz posztapokaliptikus irodalomhoz.
Ezenkívül az is mellette szólt, hogy készült belőle filmsorozat is, amit a Netflixen orosz hanggal és orosz vagy magyar felirattal meg lehet nézni.
Izgalmas a téma is, hiszen a – 2011-ben írt – regény témája egy olyan pandémia, amit egy különösen veszélyes, ismeretlen vírus okoz. Úgy gondoltam, most, miután már némi távlatból gondolunk vissza a karantén, kijárási tilalom, növekvő esetszámok fogalmakra, talán lehetőségem lesz arra, hogy egy kicsit más szemszögből gondoljam át a történteket.
Sokat ígérő volt az a tény is, hogy a regény írónőjének számtalanszor feltették a kérdést, hogy tudta megjósolni ezeket az fejleményeket, amikre még legrosszabb álmunkban sem gondoltunk volna.
Вонгозеро, a regény
Elkezdtem hát a regénnyel és mint utóbb kiderült, ez igen jó döntés volt.
Az indítás és a járvány kezdete valóban hátborzongatóan hasonlít az átélt eseményekre. A mit sem sejtő, a jól kialakított, kényelmes életükbe beleszokott és kisebb-nagyobb problémáikba belefeledkezett emberek hétköznapjaiba alattomosan bekúsznak az egyre ijesztőbb hírek. Először nem is veszik komolyan, el sem akarják hinni, mintha ezzel semmissé lehetne tenni mindazt, ami kialakulóban van.
Azután következik a karantén, a 13 milliós Moszkvát lezárják és semmilyen indokkal nem lehet átjutni a katonai kordonon. Az esetszámok hirtelen az egekbe szöknek és egyszerre csak megszűnik az internet, a telefonkapcsolat, elszabadul a pokol.
A felfegyverzett katonák szétszélednek, elkezdődnek a fosztogatások. Hirtelen értéktelenné válik, ami eddig olyan fontosnak tűnt, például a hatalmas üvegablakokkal felszerelt tehetős ház Moszkva mellett.
Valahogy túlságosan is hamar felülírja a civilizáció szabályait az „Üss vagy fuss!” ősi törvénye. Ettől kezdve persze már a fikcióban érezzük magunkat, hiszen mindezt – hála Istennek – nem kellett átélnünk. De valahogy az egész mégis nagyon valóságos. Messze hihetőbb, mint egy zombi-apokalipszis vagy egy világméretű atomkatasztrófa.
Hőseinknek nem marad más választásuk, mint a menekülés. A cél Vongozero, egy távoli hely Karéliában, ahol közel-távol egy teremtett lélek sem lakik.
A történet folytatását már nem írom le, hátha kedved támad elolvasni a regényt, de a cím magyarázatával még adós vagyok.
Miért tetszett a regény?
Bár ez a műfaj nem tartozik azok közé, amiket olvasni szoktam, a regény tetszett nekem. Elsősorban azért, mert a belső megfigyeléseken és az emberi reakciókon, magatartáson nagy hangsúly van. Persze a menekülés, a túlélés áll a középpontban, de közben folyton azzal szembesülünk, milyen választási lehetőségeik vannak a hősöknek és ezekre a kiélezett szituációkra hogyan reagálnak.
Вонгозеро, a filmsorozat
Mindezen felbátorodva láttam hozzá a sorozathoz, ami kb. egy nap alatt a Netflix 10 legnépszerűbb sorozata között landolt. Intő jelnek kellett volna azt tekintenem, hogy Stephen King a Twitteren megdicsérte. Nem voltam elővigyázatos és jócskán csalódtam.
Ahogy az egyik komment megbecsülte, a filmben a regénynek kb. csak a 10 %-át lehet felismerni. A belső megfigyelés, a reflexiók jócskán a háttérbe szorulnak. Bár a kiélezett helyzetekben még mindig fontos szerepet játszik, ki hogyan nyilvánul meg, de ehhez hangsúlyosan brutális, véres jelenetek társulnak.
Ez nem is igazán értékítélet, hiszen az ilyen filmeknek is megvan a létjogosultságuk és talán nem is mindenki ilyen gyenge idegzetű, mint én. :))))) Csak a kettő – a regény és a film – számomra sehogy sem volt összeegyeztethető és ezért a harmadik rész végénél feladtam.
Így ez a könyv- és filmajánló ilyen felemásra sikeredett. Jana Vagner Vongozero című könyvét mindenképpen ajánlom, bár egyetértek azokkal is, akik a hiányosságait emlegetik. A belőle készült sorozatot viszont csak akkor érdemes megnézned, ha nem zavar, hogy teljesen más, mint amit olvasás közben elképzeltél.
Egy beteljesedett jóslat?
Még egy gondolat arról, hogyan is „jósolhatta meg” 2011-ben Jana Vagner ilyen pontosan (bár eléggé eltúlozva) a 2020-ban kezdődő pandémiát. Ő maga egy idő után már nem is nagyon akart erről a kérdésről nyilatkozni, hiszen annyian feltették neki. A magyarázat pedig egyszerű: a világjárványoknak van egy protokollja, amit az írónő felhasznált a mű megírásakor. Ő maga egyébként a pandémia kitörése és a sorozat megjelenése óta már nem is szereti ezt a(z első) regényét, amit egyébként sem tart igazán jónak.
A regénynek van folytatása is, a címe: Живые люди (Élő emberek).
A regény cselekménye oroszul
A továbbiakban oroszul következik a cselekmény rövidített változata, ezért csak akkor folytasd, ha nem akarod elolvasni a regényt.
В романе «Вонгозеро» главные герои Сергей и Анна живут богато и счастливо в дизайнерском стеклянном доме. Это коттеджный посёлок под Москвой.
Сергей – успешный бизнесмен. У Анны уже почти взрослый сын, Миша. Ради неё Сергей покинул бывшую молодую жену Ирину. У Сергея и Ирины маленький ребёнок, Антон. Но это уже прошлое, теперь Анна, Сергей и Миша живут в Подмосковье.
В Москве начинается страшная эпидемия. Люди умирают, больницы не справляются, в магазинах уже нет продуктов.
Аня хочет забрать маму к себе. Они с мужем едут в Москву, но город закрыли. Мама умерла.
Тут вдруг приезжает отец Сергея, Борис Михайлович. Он – самый крутой из всех героев. Он – профессор, бывший преподаватель МГУ. Сейчас он зарабатывает на жизнь охотой. Он всё может и умеет. Борис Михайлович сообщает, что срочно надо эвакуироваться.
Причина: банды скоро начнут мародёрствовать. А первая цель для них – это богатые коттеджи под Москвой. Нужно бежать.
У семьи есть домик на островке, который находится в Карелии на Вонгозере.
Отец и сын срочно покупают всё необходимое: консервы, патроны, лекарства и пр.
У Сергея и Ани есть соседи Кубасовы. Это типичные и не очень симпатичные «новые русские». Вдруг на их дом нападают неизвестные мужчины, и чуть не убивают их.
Значит карантина в Москве больше нет – нужно сразу уехать.
Кубасовы тоже хотят поехать в Карелию. У них есть и большая машина и ружьё, и продукты, и хорошая моторная лодка.
Перед отъездом Сергей забирает первую жену и сына. Ане это конечно очень не нравится, а Ира ненавидит Аню.
Караван отправляется в Карелию. Основная проблема – бензин.
Иногда они встречают людей. Борис Михайлович и Ирина думают, что не надо общаться с другими. Во-первых, может быть – это бандиты. Во-вторых, эти люди могут быть заражены.
Ирина очень боится заразиться. Она в Москве всё время была дома и не открыла дверь даже родной сестре, которая так и умерла у неё под окном.
Но однажды они встречают Андрея, друга и коллегу Сергея. Андрей и его жена, Наташа присоединяются к каравану. Ане очень не нравится Андрей, который подавляет Сергея. А ещё больше ей не нравится Наташа, которая дружит с первой женой Сергея и осуждает Аню.
По большим трассам ехать уже опасно: там слишком много бандитов. Поэтому теперь они едут окружным путём.
По пути случаются разные происшествия. На караван нападают и ранят Лёню (Кубасова). Слава Богу его могут спасти.
Аня болеет и все думают, что её надо бросить одну. Сергей этого не разрешает, и оказывается, что у Ани обычный грипп.
В одной деревне у них крадут консервы. В другой деревне они крадут бензин.
Одни люди ведут себя правильно, а другие как последние сволочи. И заранее нельзя сказать, кто что сделает и кому повезёт.
Наконец, они приезжают к Вонгозеру. Там на берегу деревня. Люди сначала берут в плен наших героев. Но когда узнают, что они не бандиты и не заражены, а просто хотят жить на острове, даже дают им продуктов.
Дом конечно мал для них. Но всё равно: в тесноте, да не в обиде.